Nästan alla lärare ser nytta med modersmålsundervisning

FACKLIGT Enligt en undersökning som fackförbundet Sveriges Lärare har gjort ställer sig nästan nio av tio svenska lärare bakom modersmålsundervisningen. Undervisningen har kommit under allt skarpare attack som en del i högerpopulismens framfart.

På frågan om modersmålsundervisningen försämrar kunskaperna i svenska svarar nio av tio grundskollärare och åtta av tio gymnasielärare nej. En överväldigande majoritet av lärarna ställer sig därmed bakom undervisning i modersmål och ser en nytta med den. 

Regeringspartierna och Sverigedemokraterna har kommit överens om att undersöka modersmålsundervisningens förutsättningar i en utredning. Utredningens syfte ska vara att se till så att den inte stör integrationen. 

Johanna Jaara Åstrand kallar inte bara utredningen överflödig och ovetenskaplig, utan menar att modersmålsundervisningen istället borde stärkas.

Riktpunkt har tidigare skrivit om hur ny forskning också visar hur hjärnan kanske utvecklas olika beroende på vilket modersmål en person har. Det talar också för en utökad modersmålsundervisning, eftersom det skulle ge ytterligare förutsättningar för elever och individer att utvecklas.

En tanke på “Nästan alla lärare ser nytta med modersmålsundervisning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.