Skolverket: Alla elever har inte samma möjligheter

INRIKES I en ny lägesrapport konstaterar Skolverket att eleverna i svenska skolor inte har samma möjligheter att lyckas i skolan. Skillnaderna mellan elever ökar dessutom och barn från fattigare familjer hamnar oftare efter.

Var sjunde elev som lämnar grundskolan varje år gör det utan behörighet till gymnasiet och svårast är det för elever med sämre socioekonomiska förhållanden, det vill säga elever från fattigare hemförhållanden. Det finns flera faktorer till att dessa elever hamnar efter, inte minst sämre förutsättningar att bedriva undervisning i arbetarförorter. Ofta har dessa skolor större andel obehöriga lärare och tätare rektorsbyten, vilket förhindrar skapandet av en struktur. Dessutom finns det oftare sämre tillgång till specialpedagoger och läromedel.

Även elevernas bakgrund spelar roll och Skolverket menar att elevernas föräldrars utbildningsnivå också spelar stor roll för hur väl eleverna klarar skolan. Det betyder att när dessa elever kommer till en skola riskerar de att cementeras i sin klassposition; forna tiders klassresor blir svårare att göra.

Situationen i den svenska skolan lär knappast heller förbättras de kommande åren, med tanke på att kommunerna väntas gå med miljardunderskott. Sveriges Lärare har redan varnat för att tiotals miljarder behöver skjutas till för att den ska kunna fullgöra sitt uppdrag och målbilden om en skola där alla får samma möjligheter blir alltmer avlägsen. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.