Tesla förstår inte det fina med den svenska klassamarbetsmodellen menar IF Metall

FACKLIGT Nu sammanfattar även Dagens Arbete läget i konflikten mellan IF Metall och Tesla. Jo, läget i samtalen mellan Tesla och IF Metall är låst – det har vi alla förstått sedan länge, och konflikten har gått in i en lågintensiv fas, där det öppnas fönster för service av Tesla-bilar och företaget tar hand om blockerade tjänster på egen hand.

Det Dagens Arbete fokuserar på är att IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä nu berättar i en artikel i Dagens Nyheter, att det som Tesla har svårt att acceptera är en arbetstidsförkortning (möjligheten att jobba in 8 dagars kompledigt). Säikkäla säger emellertid också detta:

– De har inga kollektivavtal nånstans i världen, punkt. Jag tycker det är konstigt resonerat. Man packar ju olika kläder beroende på vart i världen man ska och tar med sig vinterkläder hit till exempel. Detta borde vara samma sak, men – vi når inte fram med det.

Nej, Tesla ingår inte kollektivavtal någonstans i världen. Det som är anmärkningsvärt är att Säikkäla tycker det är helt okej. Det är alltså okej att arbetare i andra länder, med betydligt värre arbetsförhållanden (Tesla har fabriker både i Latinamerika, Kina och Afrika…. och hämtar också glimmer från Madagaskar under skandalösa villkor) och lägre löner än i Sverige saknar kollektivavtal.  Här ska vi ha det – för här råder den klassamarbetande svenska modellen som tar ansvar för kapitalismen, uppenbarligen. Ett uttalande som måste vara ett riktigt vidrigt bottennapp för den internationella arbetarsolidariteten.

Artikeln i DN handlar annars inte om Säikkäla, utan om IF Metalls ordförande Marie Nilsson, och samtidigt är den en lovsång till ”den lågaffektiva svenska modellen” – här behöver vi inte slåss som det amerikanska bilarbetarfacket UAW, menar fackordföranden,  här tar vi lugna förhandlingar. Hon har också skrivit om detta till Elon Musk. vilket presenteras som både resonabelt, svenskt och kvinnligt.

Samtidigt framgår det tydligt att strejken inte har det stöd facket skulle önska bland de arbetande – kanske skulle det kunna ändras om man kunde visa samma militans och samma framgångar som UAW ??

En tanke på “Tesla förstår inte det fina med den svenska klassamarbetsmodellen menar IF Metall

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.