INRIKES Tidigare i höst genomförde Svenska Ölfrämjandet en undersökning kring utbudet av öl på ett hundratal krogar i Göteborg. Resultatet visade tydligt att tre storföretag dominerade marknaden helt och hållet.
När undersökningen var klar visade det sig att 93 procent av alla undersökta krogar hade öl från endast en leverantör. Den ölen kom i sin tur nästan alltid från Carlsberg, Spendrups eller Åbro. Endast sju procent av krogarna i Göteborg hade öl från två eller fler leverantörer.
För att stärka sin position på marknaden agerar storföretagen genom mindre företag. Det kan finnas många ölkranar med olika varumärken men dessa ägs i sin tur av någon av de tre stora företagen. På så sätt vilseleds konsumenterna, menar Svenska Ölfrämjandet.
Genom olika sorters avtal och lån till krogarna binder storbryggerierna upp dem och hindrar dem från att köpa in dryck från andra leverantörer.
Utvecklingen mot monopol förekommer överallt under kapitalismen och även på dryckesmarknaden. Tidigare har Riktpunkt rapporterat om hur detta ser ut i en rad olika branscher, från mejerierna till skogsindustrin och medierna.