Det nya förslaget till mediestöd gynnar de stora koncernerna

INRIKES Riktpunkt uppmärksammade nyligen de politiska villkoren i det nya förslaget till mediestöd men bortanför det politiska finns även de ekonomiska kalkylerna. Denna gång riktar vi strålkastarna mot dessa, för att se vilka som i slutändan tjänar på ett förslag som detta.

I slutet av utredningen om mediestödet resonerar utredaren kring de kommande årens utbetalningar och prognosen visar att anslagen i allmänhet kommer att minska med sammanlagt om kring 70 miljoner kronor. Med hjälp av olika tabeller visar utredaren varifrån dessa kommer att tas och hur de återstående pengarna ska fördelas.

På grund av den starka ägarkoncentrationen på den svenska mediemarknaden, där tre stora aktörer – Bonnier, Schibsted och NTM – dominerar, gör utredaren en prognos även för dessa. I denna framkommer att dessa tre koncernerna kommer att förlora mellan 4-8 miljoner kronor vardera fram till 2029. I gruppen ”Övriga”, där resterande aktörer räknas in, beräknas dock nedgången i stöd bli uppemot 60 miljoner kronor under samma period.

Det betyder alltså ingenting annat än att de aktörer som finns utanför de tre stora ägarsfärerna kommer att få det svårare att bära upp sin verksamhet, vilket i sin tur gör det väldigt mycket lättare för de starkaste företagsgrupperna att växa ytterligare. Förslaget skulle alltså stärka koncentrationen ytterligare på den svenska mediemarknaden.

Ägarstrukturen på mediemarknaden

För två år sedan kartlade tidningen Journalisten ägarstrukturen på den svenska mediemarknaden. Undersökningen visar tydligt hur den starka koncentrationen på nationell nivå också återspeglar sig i hur lokaltidningarna ägs.

Ägarskapet på nationell nivå är i princip uppdelat mellan Schibsted, som äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, och Bonniers, som äger Dagens Nyheter, Expressen, Sydsvenska Dagbladet och Dagens Industri.

På lokal nivå dominerar samma aktörer. När Journalisten gjorde sin undersökning fanns det 8 mediegrupper på marknaden men numera finns bara 7 kvar. Skånska Dagbladet har nämligen köpts av Bonniers och koncernen Gota Media sedan dess.

Överlägset störst på lokaltidningsfronten är – föga förvånande – Bonniers, som äger lokaltidningar från Malmö i söder till Örnsköldsvik i norr. På en andra plats kommer NTM-koncernen, som vuxit ur Norrköpings Tidning. Här återfinns stora tidningar som Upsala Nya Tidning, Östgöta Correspondenten och Norrländska Socialdemokraten. Därefter kommer Schibsted, som dominerar på västkusten.

Mindre ägare, såsom Västerbotten-Kuriren, Nya Wermlands-Tidningen och Gota Media går därmed en ännu mer osäker framtid till mötes och koncentrationen på mediemarknaden kommer som ett brev på posten. Vad detta betyder för informationsflödet och yttrandefriheten är också mer eller mindre självklart – det blir allt färre aktörer som kontrollerar vilken information som kan spridas.

En tanke på “Det nya förslaget till mediestöd gynnar de stora koncernerna

  1. I konungariket Sverige samlas yttrandefrihet enkelt till det svenska kapitalet och dess stat.
    Således: Här råder demokrati. Här behövs här inga bok- och/eller tidningsbål. 😊

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.